Haapasaaren kirkko

Haapasaari, 48100 Kotka

0401967512 Vahtimestari

Tilaisuuksien aikana.

Nykyinen kirkko on valmistunut vuonna 1858 samalle paikalle, jossa aiemmin oli rukoushuone.

Haapasaaressa järjestetään kesäisin muutamia messuja. Avioliittoon vihkimisiä ja muita kirkkotilaisuuksia on touko-elokuussa sopimuksen mukaan.

Kirkkoon tutustuminen kesällä

Kirkkoon pääset tutustumaan, kun noudat avaimen Haapasaaren osuuskaupasta kaupan ollessa auki.

Kirkon historia

Kymin kirkonkokouksessa 31. elokuuta 1856 käsiteltiin ensimmäisenä asiana Haapasaaren rukoushuonetta. Saarelaiset ilmoittivat, että uuden rukoushuoneen rakentaminen pitäisi aloittaa. Entinen oli "käynyt heikoksi ja rappeutuneeksi". Ennen tähän suostumista kokouksen osanottajille oli muistutettu, että haapasaarelaiset olivat avustaneet kahden viimeisimmän Kymin kirkon rakentamisessa.

Rahoitus päätettiin hoitaa niin, että kultakin manttaalilta kerättiin kahden vuoden aikana kaksi hopearuplaa vuodessa. Sen lisäksi jokaiselta 16–60-vuotiaalta mieshenkilöltä kannettaisiin veroa kirkkorakennukseen viisi kopeekkaa.

Historiankirjojen vahvistama

Kirkkoa edeltäneen rukoushuoneen rakentamisajankohdasta ei ole varmaa tietoa, mutta rakennuksesta on mainintoja useissa eri lähteissä. Esimerkiksi Ruotsin laivaston ylipäällikön, vara-amiraali Tuomas von Rajalinin merikortissa vuodelta 1741 kirkko on merkitty suunnilleen nykyisen kirkon paikalle. Ruotsalainen laivasto-osasto oli samana vuonna pitkän aikaa ankkuroituna Haapasaaren edustalla. Myös varakuvernööri Nikolai von Engelhardtin vuonna 1767 tekemän tarkastusmatkan saksankielisessä kuvauksessa mainitaan Haapasaaren "pieni, somasti rakennettu kirkko".

Vuosisatojen kuluessa saaren asukasmäärä on vaihdellut ja välillä saari on todennäköisesti autioitunut kokonaan. Enimmillään asukasmäärä oli 1900-luvun vaihteessa, kun saaressa oli asukkaita 339.

Haapasaari kuului Kymin kirkkopitäjään vuodesta 1642 ja toimi itsenäisenä saarnahuonekuntana vuodet 1910–66. Vuoden 1967 alusta Haapasaari liitettiin Kotkan seurakuntaan.

Haapasaaren kirkko sijaitsee 25 kilometrin päässä mantereelta. Se on Suomenlahden itäisin toimiva saarikirkko.

Turvallinen tila Turvallinen tila
wc wc