Jumala viitoittaa meille tiemme

Kotkassa asuvat Sharon ja Daniel Kotinurmi lähtevät syksyllä lähetystyöhön. Musiikki on tärkeä työkalu evankeliumin jakamisessa.

Sharon ja Daniel istuvat sohvalla.
Sharonista ja Danielista huokuu keskinäinen rakkaus ja lämpö. – Annamme musiikkimme Jumalan käyttöön, Sharon ja Daniel Kotinurmi sanovat.

Teksti ja kuva Ulla-Maija Sievinen

Nuoret ja lahjakkaat 23-vuotiaat muusikot, laulaja Sharon ja kitaristi Daniel Kotinurmi ovat tulleet tutuiksi Kotka-Kymin seurakunnassa mm. Tuomasmessujen esiintyjinä. He ovat esiintyneet myös seurakunnan ylistys- ja rukousilloissa.

Tuleva syksy muuttaa heidän elämänsä: lokakuun alussa he ovat lähdössä lähetystyöhön. Suuntana on ensin Havaiji ja opiskelu Youth With a Mission -järjestössä.

– Olemme asuneet Kotkassa kolmen vuoden ajan. Opiskelemme Kymen Konservatoriossa vielä kevääseen asti, jolloin opintomme päättyvät, Sharon kertoo.

Sharon ja Daniel tekevät myös itse musiikkia.

He kuvaavat sitä rauhalliseksi popiksi. Sharon säveltää melodian, ja sanat syntyvät yhteistyössä. Daniel myös tuottaa musiikkia.

Kesällä Sharon toimii tuttuun tapaan kirkko-oppaana, tällä kertaa Kymin kirkossa. Aiemmin hän on opastanut kävijöitä Kotkan kirkossa. Daniel kertoo tekevänsä kesällä töitä Mäkkärissä, niin paljon vuoroja kuin mahdollista. He haluavat ansaita rahaa tulevia haasteita varten.

Ilo ja valo palautuivat elämääni

Sharonin kaunis, kuulas ääni on ilahduttanut kotkalaisiakin kuulijoita. Hän aloitti laulutunnit 16-vuotiaana.

Usko on aina ollut hänelle tärkeä asia.

– Olen kasvanut luterilaisessa perheessä, ja koko suku ainakin äidin puolelta on uskossa. Itse olen ollut uskossa koko elämäni ajan. Varsinaisen päätöksen lähteä seuraamaan Jeesusta tein neljä vuotta sitten.

– Olin avoliitossa ex-poikaystäväni kanssa ja elin maallista elämää, johon kuuluivat myös juhliminen ja alkoholin käyttö. Uskoni oli kuitenkin jossakin sisälläni.

Tuolloin Sharon koki itsensä onnettomaksi ja elämänsä tyhjäksi.

– Kaipasin Jumalan luo. Menin opiskelemaan Kansan Raamattuseuran musiikkilinjalle. Siellä Jumala puhutteli minua, ja minun piti valita joko hänet tai maailma, johon kuului myös ex-poikaystäväni, jonka kanssa elin.

– Minun piti jättää se kaikki taakseni, että voisin sataprosenttisesti seurata Jumalaa. Olin nähnyt maailmaa ja pystyin arvostamaan elämää Jumalan kanssa. Paljon asioita muuttui ja erosin poikaystävästäni. Opin luottamaan Jumalan johdatukseen, ja elämästäni tuli kevyempää.

Kansan Raamattuseuran musiikkilinjalla tapahtui sekin, että Sharon ja Daniel löysivät toisensa. Avioliitto oi heille selvä ratkaisu.

Sharon ja Daniel.

Jumalalla on hauska huumorintaju

Danielin tarina on toisenlainen.

– Lapsena lähinnä urheilin. Aina olen kuitenkin kuunnellut musiikkia. Lopetin sählyn pelaamisen 17-vuotiaana ja sain kitaran joululahjaksi. Hurahdin täysin soittamiseen.

Daniel ei halunnut soittaa maallista musiikkia eikä soittaa oman edun takia.

– Omat biisini on omistettu Jumalalle, ja haluan tehdä vain hengellisiä projekteja.

– Pienenä minulla oli lapsen usko. Koulussa kiinnostuin luonnontieteistä, ja niiden avulla ymmärsin, että Raamattu on totta. En halunnut uskoa heppoisin perustein. Olin 18-vuotias, kun lähdin seuraamaan Jumalaa.

Danielin veli oli lähetystyössä, ja Danielillekin tuli ajatus, että hän lähtisi kaikkialle maailmaan kristinuskoa levittämään.

Sharon oli myös elämänmuutoksensa jälkeen miettinyt lähetystyötä.

– Mutta yksin en halunnut lähteä, ja sitten tapasin Danielin. Jumalalla on hauska huumorintaju!

– Aiemmin en olisi voinut kuvitella itseäni ylistyslaulajana tai evankeliumin jakajana. Jumala osoitti minulle sen tien, ja siitä tuli minulle uusi unelmani. Halusin antaa laulun lahjani hänen käyttöönsä.

Jumala osoittaa, minne menemme

Youth With a Mission on yksi maailman suurimpia lähetysjärjestöjä. Nimensä mukaisesti se kouluttaa lähetystyöhön pääasiassa nuoria ihmisiä. Toimintaa on yli 180 maassa ja kohteita kaikkiaan yli 1800.

Kotinurmet menevät ensin Havaijin Konaan, jossa he saavat kolmen kuukauden ajan oppia evankeliointiin, ihmisten kouluttamiseen ja avustustyöhön.

Lähetystyössään heillä on suurena voimavarana musiikki.

– Toimimme ylistyksen johtajina, soitamme ja laulamme, ja muut laulavat mukana. Musiikin avulla korotamme näin Jumalaa, Sharon sanoo.

– Käytämme musiikkia evankeliumin jakamisen työkaluna. Musiikki hoitaa ihmistä, sillä on iso voima ihmisen sydämeen.

Kymen Konservatoriossa saatu oppi tulee olemaan suureksi hyödyksi. Osaamista nuorilta muusikoilta löytyy.

Entä sitten koulutuksen jälkeen? Minne Sharon ja Daniel suuntaavat?

He katsovat toisiaan lämpimästi.

– Jumala osoittaa, minne menemme sen jälkeen. Olemme avoimia kaikille vaihtoehdoille, he vastaavat.

– Kunhan ei sellaiseen paikkaan, missä on kovin kylmä, Daniel nauraa.