Häämarssi mietinnässä

Pyhtäällä vihittävät Jenna Brunila ja Riku Koskimies pitävät häämusiikin valintaa visaisena tehtävänä. Kanttorit saavat toisinaan häämusiikin suhteen mitä erikoisimpia toiveita.

Pariskunta ja kanttori kirkossa.
Riku Koskimies ja Jenna Brunila vihitään Pyhtään kirkossa. Mikko Hauhia soitti parille näytteitä perinteisistä häämarsseista.

Teksti ja kuva Elina Valtonen

Jenna Brunila ja Riku Koskimies vihitään heinäkuussa Pyhtään kirkossa. Tärkeän päivän valmisteluiden suhteen moni asia on jo hyvällä mallilla. Musiikki, jonka tahtiin pitäisi askeltaa alttarille, on kuitenkin valitsematta.

– Täytyy myöntää, että tämä asia ei ollut heti ensimmäisenä mielessä, Brunila hymyilee.

Tehtävä osoittautui visaiseksi, sillä mitään tiettyä toivetta Brunilalla ja Koskimiehellä ei heti ollut mielessä. Ei ole yhteistä lemppariartistia, eikä tapaamishetkellä soinut mikään tietty tango.

– Kuuntelimme eri vaihtoehtoja ja tulimme siihen tulokseen, ettei ihan perinteisellä häämarssilla lähdetä. Haluaisimme, että laulun sanoissa on joku sanoma ja merkitys, Brunila kuvailee.

Häissä kanttorina soittava Mikko Hauhia saa pariskunnalta ehdotuksen Richard Marxin Right Here Waiting -kappaleesta. Hauhia ottaa kappaleen nimen ylös ja lupaa selvittää sen soveltuvuutta häämusiikiksi.

Varmuuden vuoksi Hauhia soittaa Brunilalle ja Koskimiehelle näytteeksi myös niitä perinteisempiä: Erkki Melartinin Juhlamarssin, Mendelssohnin Häämarssin sekä Wagnerin Häämarssin.

Kymmenen vuoden kohdalla hyvä hetki

Brunila ja Koskimies ovat olleet yhdessä kymmenen vuotta. Brunilan mukaan keskustelua ja vihjailua naimisiin menosta on puolin ja toisin tehty matkan varrella.

– Saatoin vihjata, että kymmenen vuoden kohdalla olisi sopiva hetki, Brunila naurahtaa.

Pyhtäälle kirkonmenoihin parin ohjasi ennen kaikkea juhlapaikan valinta. Siltakylässä sijaitseva The Navetta hurmasi molemmat tunnelmallaan. Vieraita on juhlapäivään osallistumassa noin 60.

– Odottava ja jännittävä fiilis, Koskimies tuumaa.

Hääpari kirkon oven edessä.

Ennen annettiin lista mistä valita

Hauhia sanoo, että useimmiten hääparit lähestyvät jonkinlaisella toiveella. Joskus vähän erikoisemmillakin.

– Viimeksi vappuna minulle soitettiin ja kysyttiin, voisinko ensi vuoden elokuussa pidettävissä häissä soittaa jalkapallon Mestarien liigan hymnin.

Kanttoriin kannattaa olla yhteydessä mahdollisimman pian, Hauhia sanoo. Vaikeamman kappaleen harjoittelu vaatii aikaa. Joskus valmiita urkunuotteja tai sovitusta ei ole olemassa.

Joskus on pakko todeta, ettei ehdotettu kappale taivu soitettavaksi uruilla. Hauhian mukaan kanttoreiden valmius vastata erilaisiin toiveisiin on kuitenkin vuosien varrella muuttunut paljon.

– Ennen annettiin lista kappaleista ja sanottiin, että valitkaa tästä.

Jos musiikin suhteen toiveita ei ole, Hauhia yleensä ehdottaa jotain tai ohjaa etsimään esimerkiksi internetistä. Vastuita valinnan suhteen voi jakaa niinkin, että vihittävistä toinen valitsee sisääntulomusiikin ja toinen musiikin, jonka tahdissa kirkosta poistutaan.

Perinteinen voi olla erikoista

Kotka-Kymin seurakunnan kanttori Jenny Kallberg kertoo, että viime vuosina perinteiset häämarssit ovat hänen kohdallaan olleet kaikkein toivotuimpia. Jonkinlaista käännettä pois erikoisuudentavoittelusta voi olla tapahtumassa.

– Eräs hääpari totesi, että he haluavat jotain vähän erilaista, joten he toivoivat Mendelssohnin Häämarssia. Oli tosiaan monia vuosia, jolloin nämä niin sanotusti perinteiset marssit olivat harvinaisuus.

Kallbergilta on elokuva- ja häämusiikin lisäsi toivottu jonkin verran popmusiikkia. Hän kuitenkin muistuttaa, ettei kanttorin varaan kannata ihan kaikkea laskea, ainakaan kovin lyhyellä varoitusajalla.

– Jos biisi ei ole ohjelmistossa, se vaatii harjoittelua.

Erikoisimpia häämusiikkitoiveita

• Alphaville: Forever Young
  • Metallica: Nothing Else Matters
  • Guns N’ Roses: November Rain
  • Coldplay: Sky Full of Stars
  • Christina Perri: Thousand Years
  • Värttinä: Morsian
  • Jean Sibelius: Finlandia
  • Lasse Mårtenson: Myrskyluodon Maija
  • Alan Menken: Beaty and the Beast (Elokuvasta Kaunotar ja hirviö)
  • Alan Menken: Part of Your World (Elokuvasta Pieni merenneito)
  • Elton John: Can You Feel the Love Tonight (Elokuvasta Leijonakuningas)
  • Michael Giacchino: Married Life (Elokuvasta Up)
  • Jimmy van Heusen: Love and Marriage (Tv-sarjasta Pulmuset)
  • Star Wars -elokuvien teemamusiikki sekä Imperial March
  • Muumilauluja
  • Formula 1 -teemakappale
  • Legend of Zelda -pelin teemakappale

Toiveista kertoivat Kotka-Kymin seurakunnan kanttorit. Omista toiveista on aina hyvä keskustella etukäteen kanttorin kanssa.