Varrella virran

Langinkoskessa kasvaa puu. Siis toki sen rantamilla montakin, mutta virran varrella kulkijan huomio kiinnittyy tähän yhteen, joka näyttää kasvavan suoraan koskesta. Mokoma erikoisuuden tavoittelija!

Varmaan haastava kasvupaikka. Toki vettä riittää, mutta vaatii tuo jatkuva virran paine melkoisia juuria, jottei puusta tule ajopuu. Ja kaikki tämäkö siksi, ettei puu halunnut olla niin kuin muut ja seistä kiltisti rivissä rannalla? Vai kenties siksi, että saisi todella maksimoitua veden saannin? No, sen kyllä ymmärtää, sillä vesi on elämä.

Virtaavaa vettä ja yleensäkin veden elämää kantavaa vaikutusta käytetään usein vertauskuvana puhuttaessa myös Jumalan Pyhän Hengen toiminnasta. Niin kuin vesi on elämän edellytys, on yhteys Jumalaan edellytys ihmisen sisäiselle elämälle. Niin kuin vesi saa aikaan elämää muuten kuivassa ja kuolleessa maaperässä, samoin Jumalan Hengen kosketus voi herättää elämään uupuneen, masentuneen ja suuntansa kadottaneen ihmisen.

Niin kuin elämää tuova vesi virtaa Langinkoskessa, tämä Jumalan hengellistä elämää tuova vesi virtaa seurakunnassa, sen rukouksessa ja yhteydessä. Siellä seurakunnassa on muuten paikka sinullekin olemassa! Kannattaa liittyä siihen rivistöön, joka tämän Jumalan virran varrella elämää itseensä imee. Tai jos rivissä toisten kanssa seisominen ei ole sinun juttusi, ei haittaa. Myös omaperäiset ratkaisut sallitaan. Seiso vaikka keskellä virtaa. Kunhan vaan saat vettä, sillä vesi on elämä.

Tero Hietanen
Kirjoittaja on kappalainen Kotka-Kymin seurakunnassa.

Puu keskellä virtaavaa jokea.
Kuva: Tero Hietanen