Kymin kirkko on tiekirkkona kesällä 2024

Kymin kirkko.

Kotimaanmatkailu on tänäkin kesänä monen suomalaisen kesälomasuunnitelmissa.
Kymin kirkko tarjoaa mukavan levähdyspaikan kesämatkailijoille.

Kymin kirkko on avoinna 3.6.-30.8.2024 ma-pe klo 12-18 (ei pe 21.6.2024)

Kauniin kirkkopuiston ympäröimä Kymin kirkko on valmistunut v. 1850 ja se rakennettiin C.I. Engelin johdolla toimineen Suomen intendenttikonttorin tyyppipiirustusten mukaan. Kirkko on rakennettu kivestä ja puusta. Sen rakennustyyli on uusklassista puhdaslinjaista empireä.

Tiekirkko Kymin kirkossa toimii kesäoppaana Sharon Kotinurmi.

Mukana yli 260 kirkkoa

Kymin kirkon lisäksi yli 260 kirkkoa avaa jälleen ovensa kesän matkailijoille, kun tiekirkkokausi käynnistyy kesäkuun alussa. Kirkot ympäri Suomen tarjoavat ainutlaatuisen tilaisuuden tutustua historiaan, arkkitehtuuriin ja kulttuuriin. Tiekirkot ovat rauhallisia ja toisenlaisia taukopaikkoja, joissa voi pysähtyä matkaa tehdessä.

Tiekirkkoina toimivat sekä luterilaiset että ortodoksiset kirkot, ja niiden ovet ovat avoinna matkailijoille kesäkuun alusta elokuun puoliväliin asti. Monissa kirkoissa on kesäopas kertomassa kohteen historiasta ja merkityksestä. Kirkot kutsuvat paitsi ihailemaan arkkitehtuuria ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaita nähtävyyksiä, myös hiljentymään.

– Suomalaiset kirkot ovat aika usein kätkettyjä helmiä. Siellä on huikeita tarinoita, kulttuuriperimää, taidetta ja monenlaista nähtävää, sanoo viestintäpäällikkö Liisa Toivonen.

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan joka kolmas suomalainen suunnittelee lomailevansa kotimaassa, ja jopa yli puolet suomalaisista aikoo lomailla pääasiassa vain Suomessa. Tiekirkot tarjoavatkin erinomaisen mahdollisuuden levähtää matkalla ja pitää taukoa rauhasta, kauneudesta ja pyhästä nauttien.

Omalle reitille osuvat kirkot löytyvät helposti tiekirkot.fi -sivulta. Sivuston karttaan voi syöttää matkan lähtö- ja päätepisteen ja tarkastella matkan varrelle osuvia kirkkoja. Samalta sivulta voi tarkistaa myös tiekirkkojen tarkat aukioloajat.

Mitä Tiekirkot ovat?

Tiekirkot ovat pääteiden varsilla olevia kirkkoja, jotka pitävät ovensa auki kesällä ja näin tarjoavat levähdyspaikan matkailijoille aina kesäkuun alusta elokuun puoliväliin asti.

Tiekirkkoja on avoinna eri puolilla Suomea, tarjoten matkailijoille mahdollisuuden tutustua maan monipuoliseen kirkkoperinteeseen. Pohjoisin tiekirkko löytyy Inarista ja eteläisin Tammisaaresta. Itäisin tiekirkko on Hattuvaaran tsasouna Ilomantsissa, kun taas läntisin sijaitsee Vaasassa, missä sekä Vaasan kirkko että Pyhän Nikolaoksen kirkko toivottavat vierailijat tervetulleiksi.

Ensimmäiset tiekirkot avautuivat Suomeen 1990-luvun alussa, jolloin avoinna oli muutama kirkko Pohjois-Suomessa. Saksasta lähtenyt idea avointen ovien kirkoista on vuosien mittaan laajentunut koko Suomeen.

Tue May 21 10:58:32 EEST 2024