Ylioppilaskunnan Laulajat konsertoi syyskuun alussa Kotkassa

Suomen vanhin suomenkielinen kuoro Ylioppilaskunnan Laulajat lähtee syyskuussa 2024 seitsemän konsertin kiertueelle Suomessa. Kiertue on kunnianosoitus kuoron perustajalle Pekka Juhani Hannikaiselle (1854-1924), joka tunnetaan myös tuotteliaana säveltäjänä ja runoilijana sekä Jyväskylän seminaarin musiikin lehtorina. Kiertueen konsertit järjestetään kirkoissa, ja esiintymässä nähdään jokaisella paikkakunnalla myös paikallinen kuoro.

Ylioppilaskunnan Laulajien konsertit ovat kuin matka läpi musiikin aikakausien ja kulttuurien. Olipa kyseessä sitten perinteinen kansanlaulu, klassinen teos tai moderni pop-hitti, tämä mieskuorotaiteen edelläkävijä tulkitsee kappaleita välittäen niiden syvää merkitystä ja tunnelmaa yli kieli- ja genrerajojen.

Ylioppilaskunnan Laulajat konsertoi Kymin kirkossa torstaina 12.9.2024. Yhteistyökuoroina toimivat Mieskuoro Kisailijat ja Ruotsinpyhtään Työväen Mieslaulajat. Kiertuekonsertin ohjelmaan kuuluu P.J. Hannikaisen sävellysten lisäksi laaja kattaus merkittäviä kuoroteoksia sekä kuoroille sovitettuja kappaleita.

- Pääsemme esittämään kiertueella myös perustajamme P.J. Hannikaisen unohduksiin jääneitä lauluja. Nuotit niihin olen etsinyt ja puhtaaksikirjoittanut P.J. Hannikaisen Kansalliskirjastossa sijaitsevasta käsikirjoituskokoelmasta. Nyt muutkin kuorot voivat jatkossa esittää useampia teoksia hänen laajasta sävellystuotannostaan, Ylioppilaskunnan Laulajien kuoronjohtaja Pasi Hyökki kertoo.

Ylioppilaskunnan Laulajat – Perustajamme P.J.Hannikainen -juhlakiertue 2024

12.9.2024 klo 19 Kymin kirkko, Kotka