Kesäillan musiikkia -konserttisarja Kymin kirkossa alkaa heinäkuussa

Monipuoliseen konserttiohjelmistoon kuuluu jazzia, swingiä, oopperaa ja kuorolaulua.

Kesäillan musiikkia -konserttisarja sulostuttaa keskiviikkoiltoja kesän aikana. Konsertit alkavat aina kello 18 Kymin kirkossa. Konserttiohjelma maksaa 10 euroa.

Konserttisarjan aloittaa ukrainalainen kirkkolauluyhtye Kaanon. Yhtyeen ohjelmisto koostuu ukrainalaisen kirkko- ja hengellisen sekä klassisen musiikin helmistä.

Eva Vikman ja Lassi Kouvo puolestaan tulkitsevat useita kaikkien tuntemia ja rakastamia virsiä jazzahtavin ottein. Konsertissa kuullaan muun muassa Päivä vain ja hetki kerrallansa, Herra kädelläsi sekä Maan korvessa kulkevi lapsosen tie.

Swinging With Saints -kokoonpanon ohjelmistossa on svengaavaa gospelia. Heinäkuun lopulla sopraano Annemari Suomalainen, viulisti Sirkku Mantere ja pianisti Roberta Buso tulkitsevat iki-ihania aarioita ja tuttuja kappaleita muun muassa oopperoista Faust, Tosca ja Rusalka. Toisenlaisiin tunnelmiin vie Aki Rissasen ja Verneri Pohjolan saumaton improvisointiyhteistyö.

Elokuun konsertit aloittaa Jussi Syren And The Groundbreakers -bluegrass-yhtye. Palkittu ja maailmaa kiertänyt yhtye esittää hengellistä ohjelmistoaan.

Gong Odysseyn musisointi on varmasti ainutlaatuista ja uutta kotkalaisyleisölle. Kyseessä on lyömäsoitintaituri Mika Kallion tuorein aluevaltaus, joka nojaa vahvasti gongien värähtelystä inspiroituneeseen äänimaailmaan. Kallio kiertää Suomea eturivin jazzmusikoiden kanssa. Yhtyeen vuonna 2022 julkaistu levy on kerännyt ylistäviä arvioita.

Ulkomailta tervehdyksen tuovat urkuja soittava Kadri Ploompuu ja mandoliinia soittava Alina Sakalouskaya. Konserttikesän päättää kotkalainen jazzyhtye Nefer sekä Karhulan oma poika Vesa Kuitunen.

Kotka-Kymin seurakunnan kanttori Jarmo Kaijansinkko sanoo, että Kesäillan konsertit tarjoavat elämyksiä kaikkiin musiikkimakuihin. Luvassa on tunnelmallisia iltoja Kymin kirkossa.

– Mikäs sen mukavampaa ajanvietettä kesäiltaan kuin hyvän musiikin kuuntelu. Etenkin, kun täksi kesäksi on saatu tällainen laatukattaus eri esiintyjiä – toiset ulkomailta asti.

Heinäkuu

Ke 3.7.           Kirkkolauluyhtye Kaanon

Ke 10.7.        Jazzvirsiä - Mua siipeis suojaan kätke
​​​​​​​                     Eva Vikman & Lassi Kouvo

Ke 17.7.        Swinging With Saints;
                     Oopperalaulaja Tiina Sinkkonen
                     Eric-Olof Söderström, piano
                     Patrik Latvala, kontrabasso
                     Thomas Törnroos, rummut

Ke 24.7.        Sopraanoaarioiden ja oopperamusiikin taikaa
                    Sopraano Annemari Suomalainen
                    Sirkku Mantere, viulu
                    Roberta Buso, piano

Ke 31.7.        Aki Rissanen - Verneri Pohjola Duo

Elokuu

Ke 7.8.           Jussi Syren and The Groundbreakers - Bluegrass gospelia

Ke 14.8.        Gong Odyssey
                     Mika Kallio, gongit ja syntetisaattori
                     Jussi Fredriksson, gongit ja syntetisaattorit
                     Jaska Lukkarinen, gongit, syntetisaattori ja lyömäsoittimet
                     Max Zenger, bassoklarinetti, kontrabassoklarinetti ja lyömäsoittimet

Ke 21.8.        Kadri Ploompuu, urut
                     Alina Sakalouskaya, mandoliini

Ke 28.8.        Yhdessä tunnelmoiden!
                     Nefer ja Vesa Kuitunen

Mon Jun 24 09:00:00 EEST 2024